Н яма спор, че миналата година беше трудна за много автомобилни производители. Ford също беше сред тях, като изпита доста предизвикателства. Някои от тях се оказват доста сериозни, като представянето на компанията в Европа.
Според данните на Европейската асоциация на автомобилните производители (ACEA), през 2024 г. Ford са продали с 87 174 автомобила по-малко в региона, съобщава Motor1. Общо в ЕС, Великобритания и Европейската асоциация за свободна търговия през 2024 г. Ford са продали 426 307 коли.
Като самостоятелен брой изглежда добре, но всъщност е само 3,3% пазарен дял, като по този показател изостава от основните си конкуренти. Hyundai и Kia имат по 4,1% всяка, Dacia – 4,5%, а Renault – 5.4%. Още по-добре се представя Skoda с 5,4%, а Toyota е втора със 7,2% дял. Първенец е Volkswagen с цели 10,6%.
Защо се случва този спад? Миналата година беше първата без Fiesta в гамата на Ford в Европа. А това беше един от най-продаваните модели на марката.
И очакванията са, че свиването на продажбите ще продължи. През тази година Ford ще спре и Focus, като в Европа ще остане само Mustang като модел, който не е кросоувър или SUV. През 2024 г. продажбите на Focus в Европа са били 85 366 броя, според данни на Dataforce.
Изглежда, че за компанията ще е трудно да се справи с кризата. Ford намалява моделите с аргумента, че напуска бизнеса със скучни коли. Изпълнителният директор Джим Фарли наскоро призна, че Fiesta и Focus може и да са обичани от много клиенти, това не ги прави достатъчно печеливши.
Новата ѝ стратегия е да бъде топ офроуд бранд, както и да увеличи фокуса над EV. Остава отворен въпрос дали Ford ще успее да предложи модели, които да се харесат на европейците. Новите Explorer и Capri имат общи черти с VW ID.4 и ID.5, но пък през 2024 г. в Европа пада и делът на EV, макар и с малко. Това ще е още по-голямо изпитание за компанията да успее да привлече клиентите към своите модели.